Петиція, яка сколихнула ринок нерухомості
У вересні 2025 року електронна петиція №8414 до Кабінету Міністрів України “Врегулювати діяльність ріелторів в Україні: обов’язкова реєстрація, сертифікація та захист прав громадян” набрала необхідні 25 тисяч голосів для офіційного розгляду урядом.
Ця ініціатива стала наслідком відсутності чіткого правового регулювання на ринку нерухомості, зокрема діяльності рієлторів, що призводить до масштабних зловживань, ухилення від сплати мільйонних податків та відсутності захисту прав громадян.
“Петиція №8414 — це лише початок дискусії про майбутнє ринку нерухомості в Україні. Незалежно від рішення уряду, сам факт того, що 25 тисяч українців підтримали ініціативу, вже є сигналом: суспільство вимагає змін.”
Ігор Мельник
Але що саме станеться після того, як уряд розгляне цю петицію? Які сценарії можливі? І як це вплине на звичайних українців та професіоналів ринку нерухомості? Розбираємося детально.
Що пропонує петиція №8414?
Автори петиції вимагають впровадити п’ять основних механізмів регулювання:
1. Обов’язкова реєстрація та сертифікація Встановити мінімальні кваліфікаційні вимоги для рієлторів — це означає, що кожен, хто бажає професійно займатися ріелторською діяльністю, повинен пройти спеціальне навчання для рієлторів та отримати сертифікат.
2. Письмовий договір Запровадити обов’язкове укладання договору або наявність письмового підтвердження співпраці з клієнтом — це захистить обидві сторони від непорозумінь та шахрайства.
3. Заборона “комісій без послуги” Заборонити стягнення комісії без звернення клієнта — одна з найбільш резонансних вимог, спрямована проти поширеної практики, коли орендарі змушені платити комісію ріелтору, хоча самі не зверталися за його послугами.
4. Адміністративна відповідальність Передбачити адміністративну відповідальність за порушення цих вимог — штрафи та санкції для порушників.
5. Міжвідомча робоча група Створити міжвідомчу робочу групу за участю представників Мінекономіки, Мін’юсту, Податкової служби, профільних асоціацій та громадських ініціатив для розробки оптимальної моделі регулювання.

Мета ініціативи
Метою ініціативи є не лише захист прав споживачів, а й виведення частини тіньового ринку з “тіні”, забезпечення стабільних податкових надходжень до бюджету та створення чесних умов конкуренції для всіх учасників ринку.
Процедура розгляду петиції КМУ
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України “Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики” (№996 від 3 листопада 2010 року), після набрання необхідної кількості підписів запускається наступна процедура:
Етап 1: Офіційне прийняття петиції до розгляду (10 робочих днів)
- КМУ перевіряє, чи відповідає петиція формальним вимогам;
- Призначається відповідальний орган (найімовірніше, Міністерство економіки або Міністерство юстиції);
- Публікується офіційне повідомлення про прийняття петиції до розгляду.
Етап 2: Аналіз та підготовка відповіді (до 3 місяців)
- Відповідальний орган вивчає питання;
- Проводяться консультації з експертами;
- Аналізується міжнародний досвід;
- Оцінюються фінансові та адміністративні наслідки.
Етап 3: Офіційна відповідь КМУ
- Уряд публікує офіційну відповідь на сайті petition.kmu.gov.ua;
- Відповідь має бути мотивованою та аргументованою;
- Ініціатори петиції отримують повідомлення.
Аргументи уряду щодо відкладення або обмеження запровадження ліцензування рієлторської діяльності можуть виглядати наступним чином:
По-перше, ринок рієлторських послуг в Україні вже має певне правове регулювання. Діяльність агентів з нерухомості підпадає під норми Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також окремих законів, зокрема Закону України «Про захист прав споживачів». Таким чином, уряд може вважати, що чинної законодавчої бази наразі достатньо для врегулювання взаємовідносин між рієлторами, клієнтами та державними органами.
По-друге, запровадження обов’язкового ліцензування може призвести до підвищення вартості послуг на ринку. Отримання ліцензії потребує навчання, складання іспиту, оформлення документів та сплати державних зборів. Це, у свою чергу, збільшить фінансове навантаження на рієлторів, що неминуче позначиться на кінцевій ціні для споживачів. Таким чином, уряд може аргументувати, що наразі це створить додаткові бар’єри для входу в професію та негативно вплине на конкурентне середовище.
По-третє, в умовах воєнного стану уряд зосереджує ресурси на питаннях безпеки, оборони та економічної стабільності. Проведення масштабних реформ, зокрема у сфері ліцензування нових професій, може бути розцінене як несвоєчасне.

Висновок
У цей перехідний період для ріелторів особливо важливо діяти проактивно — необхідно отримати сертифікат ріелтора в Центрі Ліцензування Ріелторів – IQ Rieltor. Ми пропонуємо офіційну сертифікацію, юридичний супровід та експертну підтримку, щоб ви були готові до нових стандартів і захистили свою кар’єру вже сьогодні.

Залишити відповідь